Kanały

Modelowy Biznes - Moduł 3

  • Jak ten moduł pomoże Ci ulepszyć Twój biznes?

    ustalisz jaki kanał zadziała najlepiej dla poszczególnych segmentów klientów,
    dowiesz się, którym z nich najlepiej komunikować propozycje wartości,
    określisz na jakie medium położyć największy nacisk przy marketingu.

Witaj w kolejnym module programu Modelowy Biznes!

Co musisz wiedzieć by zacząć ten moduł?

1. Kto jest twoim idealnym klientem?
2. Jakie segmenty klientów możesz wśród nich wydzielić?
3. Jakie wartości oferujesz poszczególnym segmentom klientów?


Jeżeli masz już opracowane swoje segmenty klientów i wiesz jakie propozycje wartości do nich kierujesz, pora zająć się kanałami jakimi będziesz się posługiwać w swoim modelu biznesowym!

W tym module zajmiemy się określeniem:

  1. jak najlepiej docierać do klientów,
  2. jakimi środkami przekazywać im komunikaty
  3. jakimi najlepiej komunikować propozycje wartości
  4. jak dostarczać produkty i usługi.

Co musisz wiedzieć o kanałach w modelu biznesowym?

Dobrze dobrane kanały sprawią, że wszystko będzie łatwiejsze!

Określenie jakie kanały pasują do twojego modelu biznesowego jest kluczowe dla jego rozwoju i sukcesu! Jak to osiągnąć? Praktyką! Dlatego ten temat będzie dość ubogi w teorię, ale przekażę Ci jak najwięcej wskazówek jak odnaleźć kanały idealne dla Ciebie.

Podstawą jest by kanały jakie wybierzesz były dopasowane do:

  1. rodzaju Twojej oferty (np. produktów, które sprzedajesz),
  2. fazy w jakiej masz do czynienia z klientem,
  3. do jego oczekiwań.

5 faz funkcjonowania kanału

Osterwalder i Pigneur wyróżniają coś takiego jak 5 faz kanału. To tak naprawdę nie jest 5 faz jednego kanału, a 5 faz kontaktu z klientem i do każdej z tych faz należy dopasować odpowiedni kanał.

Może to być jeden, może ich być więcej - wszystko zależy od Twojego modelu biznesowego :)


  1. Świadomość - Jaki kanał najlepiej sprawi, że klient dowie się o Tobie?
  2. Opinia - Jaki kanał najlepiej wyrobi klientowi opinię o Tobie (oczywiście taką jaką chcesz!)?
  3. Zakup - Jaki kanał najlepiej doprowadzi do sprzedaży?
  4. Realizacja - Jakim kanałem zrealizujesz zamówienie?
  5. Obsługa posprzedażowa - Jaki kanał najlepiej sprawdzi się do obsługi posprzedażowej?

Zeszyt ćwiczeń

W zeszycie ćwiczeń przygotowanym do tego modułu znajdziesz zbiór najważniejszych pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć opracowując temat kanałów w Twoim modelu biznesowym.

Zadanie 1

Dla każdego segmentu klientów określ najlepsze kanały odpowiadające wspomnianym pięciu fazom. W jakich kanałach klienci są obecni? Używania jakich kanałów mogą od Ciebie oczekiwać?

Uzupełnij Business Model Canvas

...na moim przykładzie.

Na podstawie powyższej wiedzy i ćwiczenia uzupełnij część Business Model Canvas dotyczącą kanałów.

Poniżej znajdziesz moje przykładowe odpowiedzi!

arrow

Przykładowe opracowanie 5 faz funkcjonowania kanałów?

  1. Świadomość - Klienci dowiadują się o mnie z polecenia, zarówno przez innych klientów jak i przez influencerów. Z tej perspektywy ważne jest zadbanie o obecność w kanałach partnerów. Klienci mogą dowiadywać się o mnie również z reklam na Facebooku.
  2. Opinia - Klienci wyrabiają sobie opinię o mnie na postawie treści (content!) prezentowanych przeze mnie na blogu i na fanpage na Facebooku.
  3. Zakup - Zakupy odbywają się dwoma kanałami: newsletter + komunikaty (bezpłatne oraz reklamy) na Facebooku.
  4. Realizacja - Zamówienie realizuję za pośrednictwem emaila.
  5. Obsługa posprzedażowa - Do obsługi sprzedażowej korzystam głównie z newslettera (email).

Jak widzisz, poszczególne elementu (podkreślone) łączą się ze sobą!

Zadanie 2

Przetestuj kilka kanałów publikując w nich tę samą treść, ale taką którą da się zmierzyć np. zbierając potencjalnych klientów na listę mailingową, sprzedając Twój produkt i porównaj wyniki.

Który z nich działa najlepiej? Który najlepiej sprawdzi się do zbierania potencjalnych klientów, a który najlepiej sprzedaje?

Który z kanałów najbardziej Ci się opłaca? Pobierz kalkulator w Excelu i sprawdź!

Pytanie

  1. Czy określone przez Ciebie kanały ze sobą współgrają?
  2. Czy mogą uzupełniać się nawzajem?
  3. Czy sobie przypadkiem nie przeszkadzają?
  4. Jak możesz tak zaprojektować swój model biznesowy by kanały były do siebie jak najlepiej dopasowane?
  5. Jak możesz w tym miejscu zaoszczędzić czas i pieniądze?

Co musisz wiedzieć po tym module?